Friday, May 9, 2008

Isu Karpal Singh

Isu Karpal Singh Di Dakwa

Salam,

Arus Politik semasa pada masa ini bertambah menarik dan dramatik. dengan arus gelombang 'Tsunami' Katanya, Kes ADUN Terengganu memboikot perlantikan MB Terengganu, Percakaran Hari Pertama Dalam Dewan Rakyat dan Isu Kenaikan Harga Beras.

Yang terbaru, Karpal Singh Didakwa sebab Mencabar keputusan Sultan Perak. Bagi saya, secara peribadi, perkara itu memang patut dilakukan. Negara sudah menjalankan Institusi Raja Beperlembagaan dah lama. Sejak Zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Perlembagaan Negara pun di gubal Zaman sebelum Karpal Singh Boleh merangkak. Jadi, apa hak dia mahu menidakkan kuasa Raja / Sultan dalam urusan Agama dan Pentadbiran Negeri? Sultan / Raja adalah ketua Negeri, setiap isi jajahannya harus akur dengan ketuanannya. Perkara ni, budak darjah 3 Pun tahu.

Dalam Rukun Negara pun ada dinyatakan. Tapi ye la, Karpal Singh ni antara Ahli Parti yang Mewujudkan Rukun tersebut. (Kan Rukun Negara tu ekoran Kejadian 13 Mei 1969 yang dimulakan DAP?)

Maka, saya menyokong penuh dakwaan yang dibuat terhadap Pengerusi DAP yang sememangnya BiaDAP itu.

RE: Patutnya masa ADUN Terengganu buat statemen membantah keputusan Majlis Pemangku Sultan Terengganu hari tu pun kena ambil tindakan juga. mungkin sebab ADUN tu Melayu, jadi perkara tu di pandang sebelah mata. Perhimpunan HINDRAF haritu pun kena ambil tindakan juga, tapi di bebaskan pulak. Entah apa-apa.

No comments: